Bra PR i dåliga tider – tre tips för att maximera din synlighet

11 december|Byråval

Hur blir man en vinnare i lågkonjunkturen? Jonas Pertoft, kommunikationsstrateg
på PR- och kommunikationsbyrån Södra tornet kommer med råd: En metod är att anpassa marknadsföringen. Det kan man göra på två vis: 1. Att välja kanaler som ger mer effekt för mindre peng. 2. Att prata om egna och kunders svårigheter på rätt sätt.

Det värsta misstaget man kan göra är tvärbromsa all marknadsföring. Tyvärr är det många som gör just så. Det gör så ont att säga upp personal, så hellre spar man in på marknadsföringen. Ett annat vanligt misstag är att indirekt berätta ”det går dåligt”, exempelvis genom att dra ner på event, stänga kontor och minska på personalen. Vi människor är bra på att notera de små signalerna och det kan leda till att kundernas förtroende börjar krackelera. Så hur kan vi göra istället?

1. Välj effektivare kanaler

Det är nu du ska tänka nytt kring marknadsföring och sälj. Reklam är köpt utrymme, PR är förtjänat utrymme. Reklam och annonsering är dyrt, men istället för att bara minska så kan du ersätta en del av reklambudgeten med PR och egna kanaler. Hitta en mix som ger mer effekt, och som bygger företagets position på längre sikt – som gör er starkare på andra sidan lågkonjunkturen.

Många tänker att PR handlar om papperstidningar, etermedia och event, men faktum är att dagens PR till större delen är digital. Det som gör PR så effektivt är inte bara att andra betalar för spridningen, minst lika viktigt är att utomstående berättar om ditt företag. Vem litar du mest på – att Fjällräven säger att deras tält är bäst, eller att tre oberoende friluftsexperter säger det? Det där visar skillnaden mellan reklam och PR. Använd dåliga tider till att bygga ett nätverk av ambassadörer som kan berätta om ditt företag och era produkter. Det är en investering i effektiv marknadsföring som du kan ha nytta av under många år framöver.

2. Prata om svårigheter på rätt sätt

Är det ditt företag – eller dina kunder – som har tuffa tider? Eller båda? Oavsett läge så måste du prata om lågkonjunktur eller andra svårigheter på rätt sätt. Ditt företag kanske går fantastiskt, men du kan inte stövla in och prata om gyllene tider till en kund i kris. Eller om ditt företag går dåligt så kan du inte heller låtsas som inget har hänt. Här gäller det hantera frågan på rätt sätt – precis som när du pratar om svårigheter med en god vän.

Grundregeln är att nämna och förhålla sig till svårigheterna, utan att fastna. Tänk så här: Du och ditt företag löser problem för andra. Det är så ni tjänar pengar. Då ska du självklart visa samma problemlösande attityd till lågkonjunktur och andra svårigheter. Man vill inte ha en god vän som bara pratar problem, men inte heller en som ignorerar problemet. Du vill ha en vän som ser problemet och om hen kan bidra på något vis så lyssnar du. Om inte, så vill du att vännen går vidare och pratar om något annat. Precis så kan du prata om svårigheter med dina kunder.

Och just inom PR så kan faktiskt dåliga tider innebära nya möjligheter att synas och höras. Ditt företag kan bli mer relevant i dåliga tider. Alla bra företag fyller något slags behov eller löser något slags problem, eller hur? När era kunder har svårigheter så har ni därför en konkret fråga att utgå ifrån. Exempelvis kan du sätta dig på samma sida som dina kunder och göra ett debattinlägg. Eller som den här artikeln: Skriv dina bästa råd. Vi bjuder på goda råd och om du vill ha mer hjälp så kan du ringa en byrå som kan PR. Kanske ringer du Södra tornet eftersom du tänker ”ja, de förstår ju vilken hjälp vi behöver just i den här situationen”.

Så sätter du igång med PR

Först måste du ställa dig frågan: Är det viktigt för vår framgång att fler kunder hör talas om oss? Om du jobbar med IKEA:s svenska marknad så kanske det inte är så viktigt. Men om ditt företag fortfarande kan och vill växa så kan PR vara helt rätt. Tänk bara på att du behöver satsa målmedvetet och långsiktigt, en tillfällig insats kommer inte vända företaget.

Andra frågan är: Vad gör att våra kunder köper? Två vanliga svar är ”för att vi är experter” eller ”vi har en bättre lösning än konkurrenterna”. Båda är mycket bra utgångspunkter för bra PR. Inte minst i tuffa tider vill kunderna lyssna på goda råd och läsa om bättre lösningar.

Tredje frågan är: Ska vi göra allt själva eller ta hjälp? Det bästa svaret är ofta ”både och”. Ta hjälp från en byrå för att bygga upp ditt PR-arbete på ett effektivt sätt, samtidigt som du sänker kostnaderna genom att ta tillvara på din och dina kollegors kunskap och nätverk. Man kan tro att jag som konsult skulle svara ”ta hjälp till allt”, men det är ingen långsiktig lösning. Vi som byrå vill ju göra er på företaget till experter, de som uttalar sig i debatter och föreläser för kunder. Det är era inlägg på Linkedin och andra sociala kanaler som ska spridas. Vårt jobb som byrå är att göra ert företag till en PR-maskin.

Kort sagt: Bra PR kan spara pengar i marknadsföringen och samtidigt bygga en starkare marknadsposition. Och din PR kan faktiskt bli mer relevant i dåliga tider – under förutsättning att dina tjänster och produkter på riktigt hjälper dina kunder.

 

Jonas Pertoft, kommunikationsstrateg
på PR- och kommunikationsbyrån Södra tornet

Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.