Relationsteorin – 25 tips på hur du bygger en långsiktig kundrelation
16 januari|Byrå kund relation
I år firar Årets Byrå 25 år och i samband med det har vi på Regi samlat 25 tips på hur du bygger en långsiktig kundrelation. Baserat på våra undersökningar har vi sett vad som ligger till grund för de mest fruktsamma samarbetena. Håll till godo!
- Sätt tillsammans upp tydliga mål och förväntningar på samarbetet. En gemensam målbild är avgörande för att lyckas.
- Sätt upp mätbara och realistiska KPI:er. Lova inte mer än vad du vet att du kan leverera.
- Hitta jämförbara KPI:er att mäta mot, till exempel mot övriga branschen. Det är i relation till andra som resultatet blir relevant.
- Var tydlig med att definiera roller och ansvar tidigt i samarbetet. Det är viktigt att veta vem som ska göra vad och när.
- Ha en tydlig process för kunduppföljningar som är jämförbara över tid. Var konsekvent i hur du utför och använder undersökningar.
- Sträva efter att ständigt förbättra samarbetet. Det som var bra igår är inte nödvändigtvis bra i morgon.
- Avsätt tid för uppföljningar. Skapa förutsättningarna för en bra och öppen dialog.
- Var noga med att ge och ta emot feedback. Vi blir bättre när vi lär av och lyssnar på varandra.
- Engagera kunden i viktiga beslut och hur arbetet fortlöper. I en bra relation är det inte vi mot dem, utan vi tillsammans.
- Håll deadlines. Ingen tycker om när saker inte görs i tid.
- Fira framgångar tillsammans. Det ska vara roligt att jobba med varandra.
- Var transparent med budgetar. Självklart ska du kunna ta betalt, men det är viktigt att kunden förstår vad de betalar för.
- Hantera konflikter professionellt. Visa gärna vad du tycker och kämpa för dina idéer, men hantera eventuella meningsskiljaktigheter på ett vuxet sätt.
- Utbilda varandra. Var generös med dina kunskaper och insikter och väx tillsammans med din kund.
- Anpassa er till förändringar i projektets omfattning eller riktning. Var flexibel och jobba tillsammans med din kund.
- Var proaktiv i alla kundsammanhang snarare än reaktiv. När du driver din kund framåt lägger du grunden för ett långsiktigt samarbete.
- Sträva efter att bli en partner i stället för en leverantör. Ju tätare samarbete ni etablerar, desto större chans till en långsiktig relation.
- Boosta samarbetet när smekmånaden är över. Allt är lätt när man är nykär, men en långsiktig relation kräver lite arbete.
- Följ upp relationen med kontinuerliga mellanrum. En öppen dialog och återkommande samtal gör att ni fortsätter vara relevanta för varandra.
- Bestäm redan från början på vilka parametrar samarbetet ska mätas på. Det är alltid bra att definiera relationens natur, så båda vet vad som förväntas.
- Involvera kunderna i era förbättringsområden. Det ger dig verktygen att förbättra din verksamhet samtidigt som det stärker byrå-/kundrelationen.
- Bli specialist på kundens affär. I början av relationen kommer utifrånperspektivet vara en frisk fläkt, men för att relationen ska kunna växa behöver du förstå din kund.
- Kommunicera öppet och regelbundet. En hörnsten i varje lyckad relation kommer alltid vara att lyssna på varandra och att vara lyhörd till den andres behov.
- Var ödmjuk och respektfull. När kunden har fel, och det har de ibland, är det oftast bäst att hantera det på ett vördnadsfullt sätt.
- Bygg personliga relationer. En professionell relation kan må bra av att man släpper in varandra och behandlar den likt en vänskap.