Städa din organisation för att undvika kriser i höst – små tuvor välter stora lass
30 juni|Byrå kund relation, Hållbarhet

Sommarsolen lyser, blommorna blommar och många känner nog en lättnad över att vi går mot semestertider. Men med solen kommer ogräset upp och oavsett dagens ljus så hägrar mörkret och den grå vardagen till hösten. Därför bör man passa på att städa sin organisation från ogräs som knappt syns bland all annan grönska nu i sommartider.
Vill du och din organisation undvika stora problem och kritiska granskningar? Fokusera då på små problem och på att lösa dem. För även till synes obetydliga problem kan skapa stora rubriker. Det är nästan alltid en missnöjd kund eller medarbetare som ger det där avgörande tipset eller vittnesmålet i mediala granskningar.
Visst är det så att stora missförhållanden ger stora rubriker. Elbolaget som marknadsför sig som hållbara men samtidigt investerar i fossil energi, uppstickarbolaget som värnar om sina anställda men kör över facket eller bolaget som avslutar handel med Ryssland – men sedan fortsätter att handla med Ryssland. Med all rätt förtjänar stora fadäser stor uppmärksamhet.
Men, det är långt ifrån alltid som det är de stora frågorna eller de viktiga strategiska besluten som blir störst i media. De flesta organisationer lyckas ju identifiera de centrala frågorna och kan styra om sin verksamhet så att man undviker att trampa i de värsta klaveren.
Istället så är det i realiteten ofta en liten tuva som välter stora lass.
Journalistik handlar i grunden om att engagera människor. För att få människor engagerade finns det ett knep som vi lär oss redan från barnsben. Med de välkända orden ”det var en gång” har många av oss handlöst fallit in i en berättelse och trollbundits av historier om den goda sidans kamp mot ondskan. Samma grepp stöter vi på i nyhetsflödet. Duktiga journalister är nämligen ofta duktiga historieberättare. Ingredienser som rätt och fel ställs mot ont och gott. David ställs mot Goliat och den enstaka medarbetaren som vågar larma om missförhållanden ställs mot företagsledningen. Det är det enskilda fallet, eller vittnesmålet, som levandegör och gestaltar historien som engagerar oss.
Därför händer det ofta att små problem skapar stora rubriker. Källorna, själva bränslet till berättelsen, är ofta missnöjda kunder, tidigare medarbetare eller ännu värre nuvarande anställda. Problemen som granskas är inte alltid de som organisationen uppfattar som det mest prioriterade eller aktuella. Tvärtom. Ibland är problemen ganska till synes triviala för organisationen som helhet – men centrala för den enskilde och viktig för samhället som helhet.
Vad är då lösningen? Gör en höna av en fjäder! Ta de till synes små problemen på allvar och lös dem så snabbt som möjligt, annars rotar problemen sig, växer och blir större och större. Det kan vara en kund som inte fått det som förväntats. En tidigare medarbetare som upplever sig ha behandlats illa. Eller en nuvarande medarbetare som är missnöjd med ledarskapet eller den strategiska inriktningen. Det är inte bara stora missförhållanden som skapar stora rubriker – även små problem kan få vagnen att gunga. Så på med handskarna nu när solen lyser och ryck loss tuvorna innan de välter hela lasset till hösten.
Alice Hedin, Kriskommunikationskonsult på Wings PR.