Sex tips från juristen
24 november|Byrå kund relation

SWEDMA hjälper sina medlemsföretag med rådgivning hur man får och bör arbeta ansvarfullt i sin kommunikation. Nedan finner du sex tips från juristens perspektiv hur du ska hantera din data vid marknadsföring och försäljning.
Sex tips från förbundsjuristen:
- Vilka kunddata sitter företaget på? Spara bara det du verkligen behöver för verksamheten – radera resten.
- Var finns företagets data? Om den ligger utanför EU så bör ni ta hem all data, alternativt studera undantaget i GDPR noggrant.
- Har ni laglig grund för den insamlade datan? Har företaget exempelvis samtycke? Finns det ett berättigat intresse?
- Fråga uppdragsgivarna om de har koll på GDPR. Den nya lagen ställer högre krav på kunskap kring regelverket hos de som behandlar data för andras räkning än vad PUL gjorde.
- Företaget måste säkerställa att ni kan informera de som berörs om att ni behandlar deras data. Det är en lång rad saker som man ska kunna informera om.
- Se till att ha en bra IT-säkerhet. Stora företag kan behöva tillämpa en behörighetspolicy där endast vissa personer kommer åt uppgifterna. På mindre företag bör alla ha koll.