Intervju: Byrån & kunden

23 maj|Byrå kund relation

Intervju med Jörgen Fogelström, Global Loyalty Manager på AJ Produkter och deras byråpartner Mattias Andersson, Co-founder & Senior Advisor Miltton Insights.

Miltton fick utmärkelsen Årets Byrå i kategorin Marketing Data & Technology samt Bästa Arbetsgivare.

Jörgen, hur arbetar ni idag med uppföljning och utvärdering av Milttons arbete?

Vi har idag uppföljningsmöten varje vecka. Vårt samarbete inleddes med en förstudie på tre månader sedan var det en utvärdering efter deras leverans på denna förstudie. Vi jobbar med löpande utvärdering efter olika delleveranser.

Vilka krav kan man ställa på sin uppdragsgivare, Mattias?

– Vi har idag uppföljningsmöten varje vecka.

Vårt samarbete inleddes med en förstudie på tre månader sedan var det en utvärdering efter deras leverans på denna förstudie. Vi jobbar med löpande utvärdering efter olika delleveranser.

– Att man ger tid för oss som konsulter att komma in företaget/projektet. Precis som med egen personal så kan även vi konsulter behöva onboardas på ett bra sätt för att komma in i företaget. Sedan tycker jag att det även är viktigt att uppdragsgivaren inser att svårigheten med tajta deadlines oftast inte beror på att vi konsulter inte hinner med, utan snarare kan det ofta bero på att det är långa ledtider internt hos uppdragsgivaren. Att t ex försöka samla en grupp medarbetare till en stor workshop kan ibland ske först flera dagar, eller veckor, framåt i tiden pga att det inte finns några luckor hos medarbetarna hos uppdragsgivaren.

Men jag vill verkligen poängtera att uppdragsgivare överlag verkligen är helt fantastiska på att onboarda oss och få oss att känna oss som en del i deras team. AJ Produkter är verkligen ett glimrande exempel på en grym partner, fortsätter Mattias.

Hur jobbar ni för att få en bra och smidig partnerrelation?

Ömsesidigt förtroende med högt i tak samt att involvera Miltton i hela organisationen så de får många kontaktytor och därmed bli en integrerad del av vårt utvecklingsarbete. Säger Jörgen.

– Jag håller med Jörgen. Sedan tycker jag att vi är ömsesidigt prestigelösa, samt att både AJ Produkter och vi på Miltton ser oss som AJ Produkters Lojalitetsavdelning. Det gör faktiskt lite skillnad att vi alla ser oss som en förlängning av Jörgen och att vi gemensamt bildar AJ Produkters Lojalitetsavdelning, snarar än att vi ses som en extern konsultfirma. Säger Mattias, konsult på Miltton.

Tre tips på hur man uppnår en produktiv relation?

Jag framhåller att öppenhet, förtroende och tydliga mål är topp-tre. Svarar Jörgen.

– Jag önskar att jag hade svarat före Jörgen på denna fråga, för jag skulle nog ha svarat exakt samma. Ha ha ha, avslutar Mattias

 

Kristofer Dalin, Regi Research & Strategi AB
20220523