KOLOSSAL

Design, Digital, Varumärke|< 10 MKR

www.kolossal.se

Vi hjälper våra kunder att bygga och vårda varumärken. På lång sikt och i vardagen.

Kompetensprofil
Huvuddisciplin

DesignDigitalVarumärke

Toppkompetenser

Design formgivningDesign strategiskKommunikationsstrategiVarumärkesstrategiVarumärkesutveckling

Övriga discipliner

DesignDigitalProduktionReklamVarumärke

Övriga kompetenser

Design förpackningDigital design/UX/utvecklingDigital marknadsföringVarumärkesplattformVarumärkesstrategiVarumärkesutveckling

Extra fokus på

B2BFMCGIndustriLife scienceOffentlig sektor

Internationella uppdrag

Nätverk

Storlek
Byråintäkt

< 10 MKR

Antal anställda

<10

Kontor

Malmö

Övrig byråfakta
Medlem i

KOMM

Certifieringar

ISO

Policy

Hållbarhetspolicy

Kolossal är en strategisk design- och kommunikations­byrå i Malmö. Vi hjälper våra kunder bygga och vårda sina varumärken, på lång sikt och i vardagen.

The Loop – En identitet för den öppna scenen
The Loop är en mötesplats som just nu byggs i Lunds nya kunskapsområde Science Village. Vi fick i uppdrag att ta fram The Loops nya varumärkesidentitet. Lösningen blev ett kommunikationskoncept och en visuell identitet som utgår från metaforen den öppna scenen.

Se hela caset här


Malmö SymfoniOrkester – Starka möten och lekfull form

Malmö SymfoniOrkester är en av Sveriges ledande symfoniorkestrar med hög internationell nivå. Inför säsongen 2023–2024 ville MSO ta ett nytt grepp om kommunikationen. Önskemålet var att hitta ett sätt att illustrera programpunkter bortom fotografisk bild, och att ge konsertabonnemangen en mer framlyft roll genom ny copy och disposition av säsongsprogrammet.

Se hela caset här


MiL Institute – Ett konstruktivt skav

MiL Institute har sedan 1970-talet hjälpt organisationer och ledare att utvecklas. MiL gjorde sig tidigt kända som en uppskattad motkraft i sin bransch. Den rebelliska ådran finns kvar bland annat i form av att ifrågasätta grovt förenklande standardlösningar och istället orka stanna kvar i de avgörande frågeställningarna. Just den motkraften var något vi vill ta tillvara när vi fick i uppdrag att ta fram en uppdaterad varumärkesidentitet.

Se hela caset här

Altitude Meetings • Anagram Live • Aventure • BTJ • Folkuniversitetet • LMK Stiftelsen • Lunds universitet • Malmö stad • Malmö symfoniorkester • MiL Institute • Moll Wendén Advokatbyrå • Moveat • Research Institutes of Sweden (RISE) • Svenska Kraftnät • Tactel • Telavox • Vectura • Walleniusrederierna

Strategi, varumärkesstrategi och kommunikationsstrategi
Varumärken som känner sig själva, sin omvärld och som vet vad de vill, har bättre förutsättningar i livet. De har lättare att säga, visa och göra rätt saker. I alla våra uppdrag finns därför en strategisk del. Det innebär att vi ifrågasätter, samlar insikter och förtydligar var vi står och vart vi ska, oavsett om vi jobbar med en stor strategisk plattform eller ett mindre designuppdrag.
Koncept, konceptutveckling och kampanjkoncept
När riktningen är på plats gäller det att omsätta strategins ambitioner i värdeskapande aktiviteter. Då fokuserar vi på den aktuella utmaningen för att hitta starka idéer och koncept. De blir sen verktyg för att lösa den aktuella utmaningen, oavsett om det handlar om att förtydliga varumärkets värderingar, att sälja biljetter eller att skapa en interaktiv utställning.
Grafisk design, Brand identity och gränssnittsdesign (webb, mobil, app)
När vi vet vad vi ska göra och varför, börjar vi mejsla fram ett unikt uttryck. Vi kombinerar gärna ett digitalt och analogt uttryck och vi är inte rädda för att jobba med färgstarka lösningar som kittlar och tar för sig. Allt för att göra innehållet intressant, tydligt och berörande i de kanaler som behövs.

Svenska Designpriset 2021 (silver) • Svenska Designpriset 2021, 2022 (nominerade)

Praktik

Studerar du grafisk design på högskola och vill jobba i Malmö? Skicka gärna din ansökan och din portfolio till oss på hej@kolossal.se